Hetgeen waar je voor komt als je in Puno bent aangekomen, is toch wel een tocht over het Titicacameer. Zo gingen wij ook het meer op. We hebben onze tour geregeld met Edgar Adventures. Informatie over de tour kregen we bij een bezoek aan het kantoor in het centrum van Puno. Wij wilden graag naar een Floating island, naar het eiland Taquile en Kajakken op het meer.

Titicacameer onontdekt

In de ochtend werden we geheel in style opgehaald bij ons hotel, met een tuktuk. Dit is de populairste en goedkoopste manier van transport in Puno. In de tuktuk zat onze gids en samen reden we naar de haven. De haven van Puno is heel gezellig. Er zijn winkeltjes, restaurants en je kan er waterfietsen.

We wachten een tel in de haven tot we op onze boot konden. De boot was zeer comfortabel, het was net een luxe bus op het water. In de boot legde de gids van alles uit over het Titicacameer en de omgeving uit. Ook vertelde hij hoe onze dag eruit kwam te zien.

Floating Islands

Onze eerste stop was een van de vele Floating Islands. Dit zijn van riet gemaakte, drijvende eilanden waarop een familie woont. In het Titicacameer is er een hele bevolking die leeft op dit soort eilanden. Voor 10 Sol kan je al naar het meest toeristische eiland. Wij gingen naar een wat verder gelegen eiland, waar de mensen ook echt wonen. Op het eiland legde de gids samen met een bewoner uit hoe ze leefden en hoe ze van riet het eiland en hun huizen hadden gemaakt. Daarna konden we in hun huizen kijken en vrij rondlopen op het eiland. Wij kozen er voor om een korte boottocht te maken met een van de rietenboten die de bewoners hadden gemaakt. Vervolgens stapten we weer op de stalen boot en voeren we naar het eiland Taquile.

Titicacameer onontdekt

Taquile

Tijdens de boottocht naar het eiland gingen we op het dak van de boot zitten. Zo hadden we een prachtig uitzicht over het hele meer. Eenmaal bij het eiland maakten we kennis met de lokale bevolking. Ze droegen prachtige kleding en de gids vertelde dat het kwam, omdat deze mensen worden gezien als de beste wevers van de wereld. Dat willen ze ons maar graag laten zien met hun prachtige kleren.

In het dorpje worden we getrakteerd op een lokale dans tussen mannen en vrouwen. Iedereen is heeft hun kleurrijkste kleren aan gedaan. Voor ons zitten twee vrouwen die een kleed aan het weven zijn, zo kun je goed zien hoe ze dat doen.

Na de dans gaan we samen met onze gids een wandeling maken over het eiland. Ondertussen legt hij uit hoe deze mensen hier leven. Ze hebben een sterk groepsgevoel, zo mag elke familie om de week spullen op de markt aan toeristen verkopen. Zo krijgt iedere familie kans om wat geld te verdienen.

Het eiland is prachtig en we lopen zo een uurtje naar de andere kant waar we worden opgehaald met de boot. Ondertussen is het tijd voor de lunch en dat krijgen we op het schiereiland, Capachica.

Capachica schiereiland in het Titicacameer

Capachica is een schiereiland in het Titicacameer. Nadat we hadden aangemeerd wilde we gaan lunchen, maar niet voordat we Pachamama (Moeder Aarde) hadden bedankt. Onze lunch lag in zakken gehuld, tussen hete stenen in een gat in de grond. De kok deed een ceremonie om moederaarde te bedanken en samen met iemand anders moest ik thee op de grond gooien om de aarde te bedanken. Als je wat krijgt, moet je ook wat teruggeven.

Daarna aten we de lunch op in zijn eigen huis samen met onze gids. Heerlijk uitgebreid, soep, aardappelen, groente en kip.

Na de lunch gingen we nog kajakken op het Titicacameer. Alles stond al klaar. We deden onze warme pakken aan, het water van het meer is maar 16 graden. We werden het water in geduwd en peddelden zelf verder. Het was echt een geweldig gevoel om zo kalm en rustig over het Titicacameer te glijden. Het water was onwijs helder en de lucht zo kalm en koud, heerlijk. Na een wat heen en weer langs de kust te zijn geweest, hielp onze gids ons weer aan de kant.

We rustten nog even wat uit van het peddelen en daarna stapten we de boot op terug naar Puno. Daar namen we afscheid van onze gids en reden we weer in een tuktuk terug naar ons hotel.

Disclaimer: Wij ontvingen korting op onze tour in ruil voor het schrijven van dit artikel. Ik deel echter niks anders dan mijn persoonlijke mening.

Ben jij wel eens bij het Titicacameer geweest? Zou jij ook zo’n volledige dagtocht willen doen? Laat het ons weten in de reacties!

Meer Peru?

~ Las Ballestas eilanden

2 gedachten over “Titicacameer: onontdekt: deze unieke plek ontdekken”