The Lost City Trek is een 4 of 5 daagse hike heen en terug naar een oude stad van de oorspronkelijke bewoners van het Sierra Nevada de Santa Marta gebergte. Je start met lopen vanaf het dorpje Mamey, van daaruit vertrek je lopend op weg naar de Lost City. Onderweg wordt alles voor je geregeld. Een gids en vertaler leren je alles over het gebied en de oorspronkelijke bewoners. Ontbijt, lunch, diner en snacks worden allemaal geregeld door de kok(kin) die met je groep meeloopt. Je overnacht in schone, goed onderhouden kampen, samen met andere groepen. Het enige wat je zelf moet doen is je eigen bagage meenemen en zorgen dat je stap voor stap The Lost City bereikt.

Wij zelf deden de 5 daagse hike met Expotur. Expotur vonden wij de meest professionele tour operator met goede prijzen, het contact verliep goed en hun gidsen werden goed aangeschreven in reviews. De tips en aanbevelingen qua bagage hebben ook geholpen om goed voorbereid op weg te gaan.

Dag 1

We werden vroeg in de ochtend opgehaald vanaf ons hotel in Taganga. De dag ervoor hadden we onze tas al ingepakt met alle benodigde spullen. Expotur had ons een paklijst gestuurd, zeer handig! We werden vervolgens naar het kantoor van Expotur gebracht. Daar moesten nog verschillende formulieren  en informatie gecheckt worden. Ook kon onze bagage die niet mee ging op the Lost City Trek, hier opgeslagen worden. Hier maakte we ook al kennis met de andere groepsleden. In totaal waren we met een groep van 9. Colombianen, Zuid-Afrikanen, IJslander en Nederlanders.

Met twee auto’s reden we vervolgens naar het beginpunt van de trektocht, Mamey. Voordat we de bergen in gingen maakte we nog een kleine stop. Hierna sloegen we de bergpas in. Je merkte snel dat we dunbevolkt gebied in gingen. Asfalt maakte plaats voor stenen en grind. De weg was prachtig groen. En onderweg maakte wij kennis met een Colombiaans gezin van 3 die met ons meeging.

Eenmaal aangekomen in Mamey kregen we een lekkere lunch van rijst, vis en groentes. Hier ontmoette we ook onze gids Ariel en onze vertaler Isidro. Zij gaven ons een korte uitleg hoe de komende dagen eruit zouden komen te zien. Op de muur van het restaurant stond een handige schildering zodat we goed konden zien wat de gids bedoelde. En daarna vertrokken we met goede moed.

De eerste meters

De weg begon nog gezellig kletsend met de hele groep, maar bij de eerste klim begonnen er al gauw gaten te vallen. Het was warm en we liepen in de brandende zon steil omhoog. Toen we eenmaal de top hadden bereikt had je een geweldig uitzicht. De Sierra Nevada de Santa Marta is een prachtig groen natuurgebied, met immense bergen en kolkende rivieren. Bovenop de berg kregen we wat ananas en sinaasappel. Ook kon je souvenirs, DEET, water, sportdrink of snacks kopen.

Daarna begon de afdaling richting het eerste kamp. Het stenen pad veranderde in een grind/modder pad. De regen had in de loop der tijd de paden afgesleten waardoor ze soms wat moeilijker begaanbaar waren. Maar na een goede 4-5 uur wandelen bereikte we het eerste kamp.

Het kamp lag langs de rivier en vlakbij was er een waterval waar je vanaf kon springen om je even te verfrissen. Op elk kamp was er gefilterd water, doucheruimte, wc’s, stapelbedden met klamboe en een winkel. Ook kan je wifi kopen voor ongeveer €1.50.

We kregen een heerlijk stevig diner, rijst, kip en plantain. Daarna speelden we nog een spelletje met onze reisgenoten en doken we vroeg het bed in. De volgende dag begon om 6.00.

Dag 2

We werden ’s morgens vroeg wakker met zon op. Tijdens het ontbijt kregen we een uitleg over de komende dag van Ariel en Isidro. Het zou een zware dag worden, 19 kilometer wandelen met twee berg beklimmingen.

Na het eerste ontbijt vertrokken we op weg naar kamp nummer 2. Onderweg waren we weer diep onder de indruk van de omgeving. De weg was zo verschrikkelijk mooi. Geweldige uitzichten, prachtig groen. Het voelde alsof je in een avonturenfilm zat. Onderweg vertelde Ariel ons over de 4 verschillende groepen die in het gebied leven, over hun gebruiken en over de historie van het gebied.

Onderweg kwamen we langs een dorp waar de oorspronkelijke bewoners wonen. Daarna bereikte we redelijk snel de eerste top van de dag, ook daar stond er weer ananas en watermeloen klaar voor ons. Daarna nog een afdaling en rond de middag hadden we kamp 2 bereikt, daar zouden we gaan lunchen. We namen een duik in de ijskoude rivier en lieten onze kleren drogen in de zon. We kregen weer een heerlijke lunch, gemaakt door onze kokkin, Pastora. Zij liep elke dag dezelfde route voor ons uit om zo op tijd het eten klaar te hebben voor de groep.

Daarna vertrokken we naar het kamp waar we zouden gaan overnachten. Kamp 3, vlak bij The Lost City. We begonnen nu wel de vermoeidheid te voelen, het was inderdaad een zware dag. We liepen langs, over en door de rivier heen. Vlak voordat we het kamp bereikte begon het alleen keihard te regenen. Iedereen was volkomen doorweekt toen we het kamp bereikt hadden. We kregen geen kans om de spullen te drogen, gelukkig hadden we 2 vuilniszakken. Een voor droge kleren en een voor natte kleren. De droge kleren konden we steeds in het kamp aan doen en de natte overdag. Vroeg doken we het bed in, we waren compleet uitgeput.

Dag 3

De dag dat we de stad zouden bereiken. De dag begon zoals de vorige, opstaan met zon op, ontbijten, uitleg van Ariel en Isidro en daarna spullen pakken en vertrekken. Gelukkig was de dag weer zonnig begonnen. Na ongeveer 2 uur lopen kwamen we aan bij de trap naar de stad. Dit was een onwijs steile, honderden jaren oude trap. Gemaakt nog door de oorspronkelijke bewoners. Van ongeveer 1200 treden. Het was een behoorlijke klim waar we ongeveer anderhalf uur over deden. Bovenop de trap zagen we al de eerste tekenen van de stad. Grote, platte cirkels waar vroeger huizen op stonden. Ariel legde uit hoe de stad was ontstaan, waarom ze het hier hadden gebouwd, de oude paden die nog steeds gebruikte werden en hoe ze rotsen gebruikte als kaarten. We liepen verder een bredere trap op en eenmaal daarboven keken we onze ogen uit. Wat we daar zagen was adembenemend, indrukwekkend en onbeschrijflijk. Zo mooi!

Lost City Trek

The Lost City

We liepen door de stad, maakten foto’s en aten wat snacks die voor ons klaar stonden. Vervolgens liepen we naar een lager deel van de stad. Hier woonde de spirituele leider van de oorspronkelijke bewoners samen met zijn vrouw en kinderen. We ontmoette hem, kregen een armbandje met steentjes betekenissen van de maan, zon, aarde, natuur, water en liepen nog verder door de stad. Het was een onvergetelijke belevenis om deze oude verloren stad te mogen bezoeken.

Na het bezoeken van de oude stad gingen we dezelfde trappen weer terug naar beneden. Dit was nog moeilijker dan omhoog, de trappen waren steil en vochtig, dus we hebben het heel rustig aan gedaan. Dezelfde weg liepen we terug naar een kamp vlak na het kamp waar we overnacht hadden. Daar stond onze lunch alweer klaar dankzij Pastora. Na de lunch vertrokken we weer voor een beklimming en afdaling. We kwamen die middag rond vier uur aan in het kamp, waar we de tweede dag hadden geluncht, nu voor een overnachting. We konden weer lekker onszelf verfrissen in de rivier en doken na het diner heerlijk vroeg ons bed in, zoals eigenlijk elke avond tijdens The Lost City Trek.

Dag 4 van The Lost City Trek

Voor iedereen behalve wij en een Colombiaanse vriendin Lina zou dit de laatste dag zijn. De kilometers begonnen we goed te voelen in onze benen en de nattigheid en muggen werden ook steeds een grotere irritatie. Maar weer met goede moed liepen we na het ontbijt verder. Langs het dorp van de oorspronkelijke bewoners tot we de rivier overstoken. Daar scheidde onze groep. Ariel, Pastora (dit keer liep ze met ons mee), wij en Lina, gingen een andere weg. Isidro ging met de andere terug helemaal naar Mamey, daar zouden ze zo rond de lunch aankomen. Wij gingen in plaats van over de berg, om de berg heen. Een langere maar vlakkere route, onderweg zouden we de rivier oversteken en langs twee enorme watervallen lopen.

Ook wij kwamen zo rond lunchtijd aan bij een nieuw kamp. Prachtige omgeving! Hier kregen we weer een heerlijke lunch en konden we de rest van de middag genieten van het prachtige weer. Onze kleren konden drogen in de zon en wij lagen heerlijk in de rivier. We waren wel toe aan een middagje relaxen, na het diner gingen we heerlijk slapen.

Lost City Trek

Dag 5

De laatste dag was aangebroken. Iets later dan normaal, 7.00, begonnen we de dag. Pastora had soep gemaakt voor het ontbijt en daarna gingen we met z’n vijven op pad. We kwamen bij een enorm hoge waterval. Het water kletterde met onwijze kracht op de stenen. Daarna moesten we met een geïmproviseerde kabelbaan de rivier oversteken. Hoe dichter we bij Mamey kwamen hoe zwaarder de tocht werd. We waren uitgeput en het laatste stuk liepen we door de brandende zon. Maar we hebben het gehaald. Na ongeveer 5 uur lopen, kwamen we aan in het restaurant waar het allemaal begon. Totaal uitgeput en verslagen. Het was een onvergetelijke tijd.

In het restaurant kregen we nog een lunch en na een tijd wachten reden we terug naar het kantoor van Expotur in Santa Marta. Daar haalde we onze spullen op en namen we afscheid van Ariel, Pastora en Lina. Expotur bracht ons ook weer terug naar ons hotel. Het avontuur was toen echt voorbij.

Disclaimer: Wij ontvingen korting op onze tour in ruil voor het schrijven van dit artikel. Ik deel echter niks anders dan mijn persoonlijke mening.

Zou jij the Lost City trek ook graag doen? Heb jij wel eens een meerdaagse hike gedaan? Laat het ons weten in de reacties!

Meer Colombia?

~ Boottocht langs de Rosario eilanden

2 gedachten over “The Lost City Trek – hoogtepunt in Colombia”